Matildka miközben az üres boros butéliákat pakolta a csíkos rafia szatyorba, hogy a közértben ismét cseppfolyós állagot öltsenek, belebotlott egy kalapos dobozba, melyen mélyén elsárgult családi fotókra akadt. Köztük is egy igencsak megnyerte a tetszését. Matildka apai ükapját báró Ábránffy Károly, szegről végről Ugray rokon, gyalogsági tisztet ábrázolta. A család Széplak, Cséhtelek, Száldobágy, Bozsaj és Bályok helységeken bírtak földesúri joggal, és Vércsolog, Okány, Széplak helységeket, Kardos fele részét és Genyéte pusztát tulajdonlotta. Mikor a kép készült, akkortájt Vadffőy ezredes úr szárnysegédje volt Dalmáciában, s annak márványszín nejét kísérte a Zsófia hercegnőn Zárából Fiumébe hajózva, egy álmodozó járású hölgyet, aki mindig bizonyos sértődöttséggel nézett a világba, tengerszem szemekkel, mint akit megbántottak, vagy megbántani szándékoznak. Igazi delnő volt, jól állt neki a húsos orra és álla, a hajának sajátságos göndörödése a nyakán s a füle mellett, ahol a vörösbarna haja néha olyan fátyolszerű alakulatokat öltött, s különbül jól állt neki a pofaszakáll. Na ott, akkor valami két fess császári huszártiszt tette a szépet neki, egyre felhorgadó kedvvel, viszont egy ibolyaszínű este az egyik a szalonból kilépve furcsa mód leesett a fedélközbe és a lábát törte, a másik meg felpofoztatott egy matrózzal így az ügy lovagias elintézést nyert, mert Károly úr a villát, kanalat különbül forgatta otthon Degecen, mint a kardot. Már amikor otthon volt, mert rendesen Pesten lakozott Alvinczy Eduárd palotájában, és civilben mint közjegyző működött a városnál. Tehát szép asszony volt az ezredesné, de az ükapa szíve Pacolai Lenkéért a masamódlányért dobogott volt, ahhoz, oda udvarolt neki Budába. Az rajongott a színházért, színésznőnek készült, s Károly úr be is ajánlotta Kékessyhez a direktorhoz, aki meg is nézte, és egyből helyett ajánlott neki a pénztárban. Matildka elmosolyodott és a pincér tárcába rejtette a képet, magához vette a palacsintasütőt és elindult a homályos előszobán át a bejárati ajtó felé...
Battlefield 2D style