*
Szia Bazsi,
Az lenne a kérdésem, h te mint pókertanár és jó wot játékos biztos jobban rálátsz a hatékony tanulási folyamatra, és ennek kapcsán te hogy fejlődsz, illetve miket ajánlasz?
Én is fejlődök mostanában, de mégjobban örülnék, ha ennek íve meredekebb lenne 
Én szoktam nézni Scheff vagy QB streamet, őket nagyon kedvelem, de elég hosszú idő, ha 2 órákra leül az ember streamet nézni. Na nem tudom mi a hatékony tanulási forma, ehhez, ha van 1-2 ötleted, azt szívesen meghallgatom.
Köszönöm,
Üdv. freezer
Hozzátok mostanában ezeket a könnyű kérdéseket!
A cseles válasz nyilván az lenne, hogy tudom javasolni az elmúlt harminchat oldalt!
De próbálok adni egy kivonatot.
*
Amúgy az is van, hogy sose jutottam el a tízezer csata utáni összefoglaló bejegyzéseim végéhez. Részben éppen azért, mert sokan nem úgy olvasták volna, ahogy én szántam volna. Talán már túl melósnak is tűnt egy nehezen felmérhető, nem transzparens közönségnek. A terv az volt, hogy a végigmegyek a megelőző játékokon, esport történeten, párhuzamba állítom azzal, hogy azokhoz képest miért találtam többet, és miért találtam több sikert a wotban. Amivel persze eljutottam volna odáig, hogy juhú unicum statisztikák. A ráadás pedig egy pár részes "Unicum Guide" lett volna.
Amit megtaláltam ennél, az pontosan az, hogy sokkal jobban passzol az én elemzősebb, körüljárósabb, elméletibb habitusomhoz. Csak az időben legközelebb lévőt említve: Overwatch. Nagyon is szerettem az esport vonatkozását, a közösségét, a körülölelő tartalmat, de logikusan, a játékra vetített hasznossága hamar megmutatja végességét. Lehet Tracerrel 36% a pontosságom, lehet ez felső egy százalékban..., hiába, ha a világ legjobbjainak, a versenyjátékosoknak, az évtizedes FPS múlttal rendelkezőknek, a tehetségeseknek ez 45%.
Az annyi, amennyi. Ahhoz nézhetek bármennyi versenyközvetítést, streamet, metaelemzést, az annyi. Ezer és tízezer óra gyakorlás a különbség. Ugorhatatlan szakadék.
Itt nincs ez. Mindig mondjuk, nem ezen múlik. És sokkal közelebbi a kapcsolat elmélet és gyakorlat között.
Ugyanakkor, ezzel azt is akarom mondani, hogy kinek mi? Kinek mi a kontextusa? Kinek mi a tanulási típusa? Kinek hova természetes nyúlnia? Kinek mi válik be legjobban? Nekem ez, én ebben hiszek, ebben működöm jól.
*
Nem is tudom, hol tartasz, éppen milyen kihívásokkal bajlódsz, így tényleg csak a saját utamon keresztül tudom fogalmazni.
Az is biztos, hogy a WOT nem egy "easy to learn", könnyen elkezdhető játék. Látva a rengeteg gombot és ablakot, elsőre átláthatatlan halmazt, csak mondtam a cimborámnak, overwatch harcostársamnak, hogy ez nem érdekel, csak mondja meg, hogy melyik nemzet, mit vegyek, hova kattintsak, aztán haladjunk!
Haladtunk is, karcolva azt a 40-45 százalék nyerési százalékot! Annyi volt a prekoncepcióm, hogy tankos játék, egy pillanatig sem értettem, mi az, hogy nem előre! Majd pont itt ücsörögni, nem? (Mondjuk részben még most is ez.)
Aztán elkezdte mondani platoonban, hogy oda menj, ott várj, oda nézz. Nem értettem, hogy mi ebben a jó.
*
Aztán csak felcukkolt, hogy mennyire nem értem - a többi meg már ugye!
Az első oldalakon láthatod, ahogy vacillálok, kérdezgetem az olvasókat is, hogy merre, milyen ágakon lenne érdemes menni. Ez a tudatos választás, megfontolt lépegetés, garázsmenedzsment meg is maradt. Azt gondolom, nagyon sokat hozzátett a fejlődési ív meredeken tartásához.
Legegyszerűbb, ha ránézünk a legtöbbet játszott tankjaimra. Amcsi vadászok, francia felderítők, ide lettem első belépéskor irányítva. Bár a T67 továbbra is a low tier, a kezdő játékosok réme, látszik, hogy mennyivel maradt az overall statisztikám alatt addigra is, mire végre eladtam.
Az ELC pedig az egyik legkönnyebb "padder", statisztikát varázsló tanknak számított. Csak nem nekem. A végén persze mer 5k felett hoztam vele, de komolytalan, amit le kellett volna dolgozni hozzá. A történet mégis számomra kedves: első első mark, első második mark, első harmadik mark, első 100% gunmark.
Skoda, talán még valaki emlékszik, hogy három napig jóformán folyamatosan játszottam vele a T-44-100 maratonhoz. Nagy kihagyás után már ezt is 100% markon hagytam ott.
Type 64, WZ-131, kezdem érteni a lightozás alapjait. (A Type-pal persze még most is fejlesztem a legénységeket. Iilyen durván 7k WN8, 70% WR körül lehet vele most hozni...).
Az első nyolcas tank és nyolcas prémium egyben, a maraton jutalom pedig a kiemelt tanulótank volt. Bár már akkor is megbeszéltük, nem a legszerencsésebb, ez inkább így alakította magát.
A heavy tankok nyitánya mellett a creditszerzést is a Patriot reformálta.
Egy újabb ugrással pedig már itt is vagyunk a Skorpionnál, amire rá lehetne fogni, hogy aktív td játék (vagy ilyesmi) tanulása, de igazából teljesen egyértelmű, hogy az új matchmaking átvészelésére érkezett.
Szóval, akkor gondolom ez lehetne egy dolog. Nem a konkrét választásaim, hanem az, hogy lépésenként. Típusonként. Stílusonként. Tierenként. Ütemben. Okosan.
*
Visszatérve oda, hogy nem egyszerű elkezdeni. Hogy hova álljak. Az első oldalakhoz. Nem véletlenül a második bejegyzésben írtam a pályák problémájáról, ami kezdőként még ijesztő végeláthatatlanságot jelölt. Ott mutattam a honlapot, ami a második képernyőn, kezdőpozíciókhoz.
Itt pedig már mindenképpen említeni kell a folyamathoz a videósokat, jobb játékosokat. Először inkább macro értelmében: mikor, mivel, hova megy? Aztán micro: hogyan játssza, hogyan oldja meg a pozíciót?
(Az új pályák hiánya ellenére, mivel elég különböző stílusú játékost figyelek, ezért még ma sincs az, hogy unalmassá válna vagy mindig ugyanazt próbálnám csinálni. Vagy például csak nem rég találtam meg a FAME parancsnok csatornáját, akinek azért mindig van valami meglepő a tarsolyában. Ahogy a TRIGG field commanderek tudása, a csapatjátékok dinamikája is tovább gazdagítja a szemléletemet.)
Ez lehetne kettőnek.
*
Aztán meg a tanklista, tulajdonságaik. Kicsit megosztó. Az egyik végleten ott vannak azok, akiknek ez az örök fixációjuk, hogy ők tudják a gyengepontokat, ők tehát már nagy mesterei a játéknak (amivel szemben tudjukkik azok, akik nyilván nem ismerik a tankokat). A másikon meg mondjuk Lemmingrush, aki valószínűleg még mindig nem tud egyetlen páncélvastagságot sem pontosan.
Utóbb azt gondolom, hogy meg lehet adni ennek a hozzávetőleg természetes, gyakorlatban folyamatát. Különösen midtier nem fontos lexikonnak lenni.
Hogy mégis mondjak valamit, a prntscrn - meglepő módon - még jól működik a játékban. Láttam valami ismeretlent, nem tudtam hova kellett volna célozni, nem értettem az ott hogyan, akkor nyomtam egy képernyőmentést. Később, amikor kedvem volt, akkor végigmentek rajtuk a tanks.gg használatával.
Mára pedig már megtaláltam a messze legjobb garázsmodot is, amivel csaták után minden egyes bevitt és kapott találaton könnyedén végig lehet pörgetni. Battle Hits, a legutóbbi tankbeszámolóimban már láthattad a felületét. Megint lenyomtam a fotós gombot, hogy mi a francért üti be az FCM a 430/II lövegpajzsát agyatlanul?! Később ki is derült, hogy jah persze, ha pont azon a két pixelen talál el, akkor már csak öt fölé kellett dobnia a kockával.
Háromnak.
*
Külön kiemelve a tartalomkészítőket. Visszafogom magam, és nem megyek bele abba, hogy általában mennyire butaságnak tartom nem használni a közösségi tudást, mások mérhetetlen, és mégis könnyen hozzáférhető tapasztalatát.
De használjuk. Kiemelted az idő problémáját, ezért azt javaslom, hogy ha már megvannak az alapjaid, akkor itt is célirányosan. Egész konkrétan, még most is, amikor végül elhatároztam, hogy elmegyek az E3-ért, akkor az volt az egyik utolsó lökés hogy észrevettem, Skill4ltu gunmarkolta a kilences és tízes tankot is az elmúlt hónapokban. Tehát, tudtam, hogy lesz egy nálam sokkal rutinosabb minta sa saját játékom felépítéséhez.
Mi a legújabb tankod? Akkor játssz főleg azzal a napokban, akár hetekben. Keress csak ahhoz! Közben elbizonytalanodtál vele az egyik pályán vagy akármilyen helyzetben? Máris más szemmel fogod visszanézni mások játékát vele!
Mondjuk azt, hogy megígérem, össze fogom újra szedni, kiket és miért követek. Te is tudsz majd több helyen keresgélni.
*
Elkanyarodva az ívhez. Mint általában, először éles, aztán egyre és egyre laposabb.
Elolvasod az alap mechanikákról
, hozzánézed a legújabb wg videókat, megtanítod irányítani a tankodat, van valami érzéked általában a játékhoz, valami alap trigger kialakítása az awareness érdekében, és jóformán zöld játékos vagy (WN8 nyelvre fordítva).
Azt mondanám, unicum határhoz még viszonylag sima talajon lehet hajrázni. Utána jönnek a gátak, sziklafalak, függőhidak. Egyre kevésbé egyértelmű, hogy hol és hogyan tudsz faragni. Egyre kevesebbért kell egyre többet tenni.
*
Hogy a napló egy elfeledett szavának járásával éljek,
jó szerencsét és jó szórakozást kívánok hozzá!
Battlefield 2D style
"You've been thunderstruck."
TierX szinten ...