@Fücsök kérlek ha már idézel akkor azt pontosan, ha meg a nevem írod le akkor azt meg korrekten :/ Echiron...
Reflektálva arra amit írtál:
1. Maga a Tas program a honvédség szempontjából nem volt túlzó, mivel a szovjet harckocsik ellenfelének szánták, a Turánokat szemből is messziről ki tudták lőni IS-2 vagy T34 harckocsik, mellette még a futómű is túlterhelt volt, így indokolt volt a váltás egy új típusra.
Nem, nem amiatt volt túlzó a Tas program, hogy mik ellen szánták hanem abban, hogy nem vették figyelembe az akkori ipari kapacitásokat. Ha nem kap bombatámadást a gyár akkor is max 3-5 db-ot tudtunk volna legyártani belőle. Változtatott volna 3-5 db harckocsi bármin is? Nem hiszem.
(külön megjegyzem, hogy ha elvonatkoztatunk a játéktól akkor kiderül, hogy a tankok fejlesztésénél fontos szempont volt az ellenséges erődített állások és a gyalogság elleni bevethetőség. Nem degradálhatunk le egy típust csak azért mert ellenséges tankok ellen nem jól teljesített. Jó példa erre talán a japán Type 89-es amit
direkt nem szeretlek fel hosszúcsövű ágyúval ehelyett egy rövidcsövű tarackot kapott ami kiváló volt épített állások és a gyalogság ellen... késöbb viszont egy Sherman ellen nem sokat ért, ennek ellenére egy sikeres tankként van számontartva)
2. Abban az esetben ha németektől megvettük volna a Panzer IV F2/G licenszét, már a Turán III programot sem indították volna el, mivel (tervezési hibájából adódóan) megbízhatóság+ karbantarthatóság téren még a Turán III sem lehetett volna olyan eredményes mint előtte a Panzer III és IV-es típusok, még akkor sem ha 2X annyi Turán II-t és mondjuk 100 Turán III-ast gyártottunk volna. A Tas harckocsiprogram ezeket akarta orvosolni, ami még akkor is megvalósult volna, ha csak a 43M 75mm-es lövegel szerelik fel őket, de páncélzat és gyárthatóság téren nem volt megalomán.
Előző pontban taglaltam, hogy egy-egy harckocsit nem elsődlegesen az ellenséges harckocsik ellen szánták. A Pz.III -IV konstrukciók a németek legsikeresebb tankjai voltak a háború végéig mert elfogathatóak voltak és nagy számban tudták gyártani (nem véletlen, hogy a háború végéig gyártásban is maradtak!). Ha ebből indulunk ki, akkor szerintem igen is többet ért volna 100 db gyengébb harckocsi mint 1 db Tas. Ha ipari kapacitást nézünk akkor lehet egy német viszonylatban nem lett volna megterhelő a Tas de a magyar viszonylatban igen is az volt... és ezt láthatjuk is hiszen 1 db-ot nem sikerült összehozni.
3. Igenis figyelembe vették a magyar hadiipar képességeit, mert a legtöbb alkatrész nem volt túlbonyolítva mint a Párducon, így már eleve maximum a Maybach motor licenszére tarthattak igényt, miután lemondtak az eredeti KWK lövegről, de eleve a német Párducok gyártástechnológiája és alkatrészei eltértek a Tas harckocsiétól, így elméletileg sem lehetett volna szó licenszgyártásról. Tehát miután a német fél elzárkozott attól, hogy komplett gyártósort hozzon hozzánk, nem volt esély a licengyártásra, ellentétben mondjuk a repülőiparral.
Előzőekben kifejtettem, hogy miért is nem vették figyelembe a magyar kapacitásokat. A tas működhetett volna ha az eredeti tervek szerint a német licensz ezközöket kapja meg és nem kell magyar improvizált félmegoldásokkal beérni. De ha ez így is történt volna se tudtuk volna nagyszámban gyártani így nem sokat számított volna ha mondjuk 10-20 db-ot gyártottak volna belőle.
4. Az ország kis gyártási kapacitása és nyersanagy hiánya mellett pedig nem volt más választása a hadvezetésnek mint a Tas, (a német megszállásig) mert csak 1944-ben kaptunk nagyobb számban működő harckocsikat, addig csak minimális Panzer IV-es volt hadrendben.
Ez már nagyon hipotetikus, hogy milyen választása volt, vagy lett volna.. szerintem a Turán III-as program nem lett volna rossz de sokkal előbb el kellett volna kezdeni. Sajnos a háború alatt a magyar hadvezetés folyamatosan halogatott így a legtöbb tankunk megkésve érkezett a frontra amikor már messze nem olyan hatással volt a dolgok alakulására mint lehetett volna.
Battlefield 2D style
"You've been thunderstruck."
TierX szinten ...